Kodeks Partnera Biznesowego Transgourmet Sp. z o.o.
A. Wstęp
Kodeks Partnera Biznesowego Transgourmet Polska Sp. z o.o. (zwany dalej „Kodeksem”) określa minimalne standardy, których muszą przestrzegać Partnerzy biznesowi Transgourmet, a także wymagania w zakresie współpracy pomiędzy Transgourmet a Partnerem biznesowym.
Kodeks oparty jest na krajowych, unijnych i międzynarodowych normach postępowania, wyrażonych, m.in. w:
• konwencjach i wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ),
• zasadach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD),
• konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP).
Transgourmet wymaga aby Partnerzy biznesowi opierali swoje działania na ww. normach oraz aby ich przestrzegali.
Transgourmet zdaje sobie sprawę, że osiąganie standardów określonych w Kodeksie jest procesem dynamicznym i wymaga od partnerów biznesowych ciągłego doskonalenia swoich procesów w zakresie objętym Kodeksem, podobnie jak Transgourmet stale optymalizuje własne procesy.
B. Wymagania dotyczące partnerów biznesowych
I. Odpowiedzialność społeczna – wymagania związane z prawami człowieka
Partner biznesowy zobowiązuje się do niedopuszczenia do jakiejkolwiek formy pracy przymusowej, handlu ludźmi oraz zapewnia wykluczenie wszelkich form naruszania zasad współżycia społecznego w biznesie, jak np. niewolnicze praktyki, ekstremalne wykorzystywanie ekonomiczne, nadużycia seksualne lub poniżanie itp. i zapewnia godne i bezpieczne warunki pracy .
2. Zakaz pracy dzieci
Partner biznesowy stosuje się do zaleceń Konwencji MOP dotyczącej minimalnego wieku zatrudniania dzieci.
3. Wynagrodzenie i godziny pracy
Obowiązujące ustawodawstwo krajowe dotyczące czasu pracy i wynagradzania jest przestrzegane przez Partnera biznesowego.
4. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Partner biznesowy zapewnia przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy swoich pracowników zgodnie z prawem miejsca zatrudnienia.
5. Wolność zrzeszania się
Partner biznesowy szanuje prawa pracowników do zrzeszania się i współdecydowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Tworzenie, wstępowanie i członkostwo w związku zawodowym lub innym organie reprezentującym pracowników nie mogą być wykorzystywane jako przyczyna dyskryminacji, nierównego traktowania lub działań odwetowych.
6. Zakaz dyskryminacji
Partner biznesowy tworzy w ramach swojego przedsiębiorstwa środowisko pracy, w którym zakazana jest jakakolwiek dyskryminacja pracowników, np. ze względu na pochodzenie narodowe i etniczne, pochodzenie społeczne, stan zdrowia, niepełnosprawność, orientację seksualną, wiek, płeć, przekonania polityczne, religię lub ideologię, przy czym dyskryminacją nie są działania zgodne z prawem, stanowiące wyjątki od zakazu dyskryminacji.
II Odpowiedzialność za środowisko — wymagania środowiskowe
1. Zużycie zasobów, unikanie zanieczyszczenia środowiska
Partner biznesowy dąży do oszczędnego korzystania z zasobów naturalnych i ogranicza do minimum wpływ swojej działalności gospodarczej na środowisko oraz aktywnie wdraża działania na rzecz ochrony środowiska.
Partnerzy biznesowi zobowiązani są przestrzegać krajowych, unijnych i międzynarodowych norm i przepisów dotyczących ochrony środowiska.
Partner biznesowy powinien preferować odpowiedzialność ekologiczną w całym łańcuchu dostaw, aby unikać lub stale ograniczać wpływ na środowisko, zużycie zasobów i energii, emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, wytwarzanie odpadów, aby zachować różnorodność biologiczną i promować gospodarkę o obiegu zamkniętym.
2. Ochrona klimatu
3. Dobrostan zwierząt
Partner biznesowy przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony i dobrostanu zwierząt.
III. Uczciwość w biznesie – wymagania etyczne
1. Uczciwa konkurencja
Partner biznesowy zapewnia zgodność z konwencjami ONZ i OECD dotyczącymi zwalczania korupcji oraz odpowiednimi przepisami antykorupcyjnymi i stosuje politykę zerowej tolerancji w zakresie wszelkich form przekupstwa, korupcji, wymuszeń i defraudacji.
3. Konflikt interesów
Partner biznesowy stara się unikać konfliktów interesów, które mogą mieć wpływ na relacje biznesowe z Transgourmet i zobowiązuje się do natychmiastowego i pełnego ich ujawnienia Transgourmet.
4. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Partner biznesowy zapewnia przestrzeganie obowiązujących obowiązków prawnych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
5. Ochrona danych i prywatność
Partner biznesowy chroni dane osobowych i przestrzega obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
6. Ochrona sygnalistów
Partner biznesowy wdroży system informowania o nieprawidłowościach zgodnie z wymogami dyrektywy (UE) 2019/1937 lub odpowiednimi przepisami krajowymi wdrażającymi dyrektywę do ustawodawstwa krajowego.
C. Zgłaszanie naruszeń Kodeksu
Pracownik Partnera biznesowego, który zauważy lub poweźmie informację o przypadku lub podejrzeniu naruszenia Kodeksu przez Partnera biznesowego jest zobowiązany zgłosić powyższe Transgourmet.
W przypadku zgłoszenia w formie ustnej, osoba przyjmująca zobowiązana jest do sporządzenia pisemnej notatki. Zgłoszenia można dokonać także w formie pisemnej bezpośrednio do Zarządu Transgourmet lub na adres mailowy: zgloszenia@selgros.pl oraz poprzez zewnętrzny niezależny portal pod adresem:
https://www.whistle-blow.org/transgourmet
Kodeks do pobrania również w wersji polskiej, niemieckiej i angielskiej.
Oświadczenie do podpisu do pobrania w wersji polskiej, niemieckiej i angielskiej.